Kasy samoobsługowe – przyszłość handlu detalicznego

Kasy samoobsługowe – przyszłość handlu detalicznego

Spis treści:
  1. Wstęp
  2. 87 proc. klientów zadowolonych z dostępności kas samoobsługowych
  3. Dlaczego niektórzy klienci nie chcą korzystać z kas samoobsługowych
  4. Czym kierować się przy wyborze kasy samoobsługowej?
  5. Komfort wyboru

Wstęp

Kasy samoobsługowe pojawiły się w naszych sklepach kilka lat temu, ale przez długi czas można było je znaleźć tylko w niektórych placówkach kilku sieci.

Zmieniło się to stosunkowo niedawno, również w związku z pandemią Covid19. Obecnie nieustannie zwiększa się liczba sklepów, w których klienci mogą z nich skorzystać.

To przede wszystkim dyskonty i supermarkety, ale również sieci zarządzające mniejszymi formatami zapowiadają, że w miarę możliwości będą je udostępniać.

87 proc. klientów zadowolonych z dostępności kas samoobsługowych

Stosunek klientów do kas samoobsługowych jest niejednoznaczny. Część konsekwentnie je omija i deklaruje, że wybierze kasę z obsługą nawet w sytuacji, gdyby się do wiązało ze staniem w długiej kolejce.

Większość klientów oswoiła się jednak z kasami samoobsługowymi. Powodem jest przede wszystkim krótszy czas obsługi.

Według badań firmy Nielsen, 87 proc. konsumentów jest zdania, że kasy samoobsługowe poprawiają ich doświadczenia zakupowe. Ponad połowa klientów sieci handlowych uważa wręcz, że tego typu rozwiązań w sklepach jest za mało. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, sieci nie powinny zwalniać tempa instalacji kas, ale też muszą robić to w taki sposób, by samoobsługowe kasy zachęcały do korzystania z nich, a nie zniechęcały.

Dlaczego niektórzy klienci nie chcą korzystać z kas samoobsługowych

W 2020 roku na zlecenie firmy Shekel przeprowadzono badania dot. Kas samoobsługowych, wprawdzie na potrzeby rynku amerykańskiego, ale mogą być przydatne również dla polskich detalistów.

Dwie trzecie badanych konsumentów wskazało, że często korzysta z kas samoobsługowych w sklepie. Prawie 75 proc. z nich miało trudności z prawidłowym wprowadzaniem towaru. Fakt ten był wskazywany jako gówna obawa przed korzystaniem z nowych technologii.

Klienci wiedzą, w jaki sposób można łatwo odwrócić tę tendencję: 90 proc. badanych chciałoby, aby kasy samoobsługowe posiadały funkcję automatycznej identyfikacji produktów. Prawie 60 proc. badanych byłoby bardziej skłonnych do korzystania kas samoobsługowych, gdyby wprowadzono usprawnienia technologiczne powodujące, że finalizacja sprzedaży byłaby szybsza, łatwiejsza i dokładniejsza.

Czym kierować się przy wyborze kasy samoobsługowej?

Producenci oferują szeroki wybór kas samoobsługowych. Oczywiście, im bardziej podstawowy model, tym cena jest niższa, ale sprzedawcy powinni poważnie zastanowić się, czy nie lepiej na starcie wyłożyć większe pieniądze, by nie ponosić dodatkowych kosztów w przyszłości.

Jak jednoznacznie dowodzą wyniki amerykańskiego badania, klientom nie jest obojętne, jaka kasa znajduje się w sklepie. Mało intuicyjne i trudne w użyciu będą ich zniechęcały do korzystania. Staną w długiej kolejce do kasjera, co wpłynie na ich zadowolenie z zakupów, a w gorszym scenariuszu – będą wybierali sklep, w którym zapewniono lepsze kasy.

Komfort wyboru

Przy wszystkich korzyściach, które mogą zapewnić w sklepie kasy samoobsługowe, nie należy zapominać o tym, że nie jest to rozwiązanie eliminujące pracownika. Automatyczna kasa wciąż wymaga nadzoru, a znaczna część klientów jeszcze długo będzie omijała je szerokim łukiem.

Nie da się jednak ukryć, że automatyzacja to znaczne odciążenie obsługi sklepu, która może poświęcić swój czas na inne zadania.

W Lewiatanie mamy dostępną procedurę przygotowania sklepu do wprowadzenia kas oraz oferty zakupu na kasy. Doświadczenia kilku letnie pozwoliły opracować modele wdrożenia i oszczędności dla Przedsiębiorców z tego typu inwestycji.