
Płatności bezgotówkowe – nowoczesne narzędzie przedsiębiorcy
Spis treści:
Wstęp
W maju 2021 roku Narodowy Bank Polski opublikował wyniki badania dotyczącego zwyczajów płatniczych Polaków. Respondenci najczęściej płacili gotówką – w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie skorzystało z niej 97,8 proc. ankietowanych. Popularność kart płatniczych tylko trochę ustępuje gotówce: wskazało na nie 75,6 proc. respondentów.
Z końcem II kwartału 2020 r. znajdowało się na polskim rynku 43,3 mln kart płatniczych. Jeszcze pod koniec III kwartału 2019 r. było ich 42, 9 mln. Można tu dostrzec wyraźną tendencję wzrostową.
Z innych badań NBP wynika, że w I półroczu 2020 r. udział transakcji kartami zbliżeniowymi w ogólnej liczbie bezgotówkowych transakcji kartowych osiągnął poziom 92 proc. Polska należy do grona krajów o najwyższym poziomie użycia kart zbliżeniowych na świecie. Na koniec czerwca 2020 r. było w użyciu 37,6 mln sztuk kart zbliżeniowych.
Jednocześnie z badania przeprowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa wiosną 2020 roku, kiedy w ramach profilaktyki zdrowotnej Polacy byli proszeni o rezygnację z płacenia gotówką na rzecz bezstykowych form płatności, 75 proc. Polaków posiadających karty płatnicze deklarowało, że płaci częściej kartą niż gotówką.
To tylko dwa przykładowe badania, których wyniki potwierdzają przywiązanie Polaków do płatności bezgotówkowych. Sprzedawcy, którzy uniemożliwiają klientom korzystanie z ich ulubionych metod płatności, muszą się liczyć z odpływem klientów.
Nowoczesne formy płatności w sklepach
Terminal płatniczy
W nowoczesnym sklepie stacjonarnym głównym elementem systemu płatności jest terminal płatniczy (POS – skrót oznacza „point of sale”). Terminal POS to nieduże urządzenie służące do przyjmowania płatności bezgotówkowych pomiędzy klientem a przedsiębiorcą.
Dobry terminal POS pozwala na płatności wszystkimi rodzajami kart płatniczych, a także na płatności za pomocą urządzeń mobilnych takich jak telefony czy smartchwatche.
Dlaczego warto mieć terminal płatniczy?
Terminal POS to nie tylko odpowiedź na potrzeby klientów posługujących się kartami płatniczymi i urządzeniami mobilnymi, ale również szereg korzyści dla sprzedawców:
- przyjazny w obsłudze i klarowny interfejs,
- możliwość transakcji cashback,
- akceptację kart zbliżeniowych,
- proste fakturowania,
- moduły raportowe,
- płatności rachunków za energię, gaz, wodę,
- doładowania telefonów.
Usługa Cashback – bankomat w sklepie
Cashback to możliwość wypłaty gotówki podczas codziennych zakupów z użyciem karty płatniczej. Cashback to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów do sklepu, a także zmniejszenie kosztów obrotu gotówką. Aktywowanie usługi cash back odbywa się u przedstawicieli dostawców FDP czy PEP. Warunkiem wypłaty gotówki jest zapłata za zakupy kartą Klienta, ale tylko w formie niezbliżeniowej.
Twój klient nie będzie musiał szukać bankomatu, aby wypłacić pieniądze!
Posiadacze kart Visa i MasterCard mogą dokonać wypłaty podczas dokonywania płatności kartą za towary i usługi. Kwota wypłaty może być dowolna, jednak nie większa niż 500 zł w przypadku kart MasterCard lub 300 zł w przypadku kart VISA.
Transakcje dokonywane na terminalu POS są bezpieczne, gdyż urządzenie musi odpowiadać standardom bezpieczeństwa. Ponadto transakcje są kodowane protokołem SSL.
Terminal płatniczy – koszta
Całkowity koszt utrzymania terminala płatniczego jest głównie zależny do tego, czy sprzedawca zdecyduje się na jego zakup czy dzierżawę. Najpopularniejszym modelem sprzedażowym jest płacenie comiesięcznego abonamentu za korzystanie terminala.
Mali i średni przedsiębiorcy, którzy przez co najmniej rok nie obsługiwali płatności bezgotówkowych, mogą przystąpić do programu “Polska bezgotówkowa”. Przedsiębiorcy zakwalifikowani do programu przez rok zwolnieni są z kosztów użytkowania terminala płatniczego. Ze względu na bardzo dużą popularność programu przedłużono jego funkcjonowanie do końca 2025 roku.
Zobacz także: Kasy samoobsługowe – przyszłość handlu detalicznego
Pozostałe narzędzia do płatności bezgotówkowych
Kilka lat temu na rynku pojawiły się nowe sposoby na dokonanie transakcji, zapłatę za zakupy i wypłatę pieniędzy.
BLIK
Od 2014 roku Polski Standard Płatności rozwija system płatności mobilnych BLIK. Płatność za pomocą tej aplikacji realizowana jest na podstawie wygenerowanego przez nią jednorazowego, 6-cyfrowego kodu, aktywnego przez 2 minuty. Można go wpisać do terminala płatniczego, można także za jego pomocą płacić w internecie lub wypłacać pieniądze z bankomatów, które oferują tego typu rozwiązanie.
Klient, który chce BLIK-iem zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym, musi się logować do banku. Ponadto BLIK umożliwia również wypłacanie gotówki z bankomatu i zatwierdzanie transakcji w sklepach internetowych.
Płacenie smartfonem i smartwatchem
Płatności mobilne mogą być wykonywane smartfonem lub smartwatchem. Klienci mają telefon prawie zawsze przy sobie, więc warto umożliwić im dokonywanie płatności za pomocą tego urządzenia. Dla klientów to bezpieczny sposób płatności: nawet jeśli zgubią smartfon lub smartwatch, nikt nie będzie miał dostępu do twoich kart. To dlatego, że z chwilą dodania karty do „portfela” w telefonie, wystawca karty zastępuje informacje zapisane na karcie unikalnym ciągiem cyfr nazywanym cyfrowym tokenem. W rezultacie wrażliwe dane karty nie będą dostępne dla niepowołanych osób.
Opaski płatnicze
Niektóre banki oferują swoim klientom opaski płatnicze. To silikonowe opaski, w których umieszczone są mikrokarty. W skali wygody płacenia to właśnie opaska jest najwygodniejsza, bo nie wymaga wyjmowania karty czy telefonu ani generowania BLIK-a. Opaskę można połączyć z aplikacją, dzięki czemu użytkownik kontroluje wydatki. Karta w opasce jest objęta taką samą ochroną jak każda inna karta płatnicza. Opaską można płacić także za transakcje powyżej 50 złotych. Jest dla niej generowany PIN, tak jak dla każdej karty płatniczej.
Kres gotówki?
Choć nowoczesnych rozwiązań płatności bezgotówkowych nie brakuje, nie należy zapominać, że to gotówka stanowi wciąż najpopularniejszy środek płatniczy w Polsce. Czy taki stan rzeczy utrzyma się jeszcze przez dziesięciolecia, czy też zmiany, które widzimy są dopiero początkiem rewolucji w płatnościach?
Nikt nie jest w stanie przewidzieć przyszłości, ale warto być przygotowanym na nią przygotowanym. W tym konkretnym przypadku – inwestując w nowoczesne narzędzia dla sklepu.
W Lewiatanie proponujemy dla przedsiębiorców korzystne warunki handlowe na korzystanie z szerokiego wachlarza usług terminali płatniczych. Usługi terminalowe to wartość dodana dla sklepu, ale dziś już konieczność w obsłudze konsumenta.