Firma rodzinna: definicja - czym różni się od innych firm?

Firma rodzinna: definicja – czym różni się od innych firm?

Spis treści:
  1. Firma rodzinna - od czego zależy jej sukces?
  2. Firma rodzinna - definicja
  3. Czym wyróżnia się polska firma rodzinna?
  4. W jaki sposób franczyza pomaga w prowadzeniu firmy rodzinnej w Polsce?
  5. Czy firma rodzinna jest opłacalnym biznesem?
  6. Podsumowanie

Firma rodzinna - od czego zależy jej sukces?

Firma rodzinna to doskonały sposób, aby zainwestowane pieniądze pozostały w  kręgu rodzinnym. Co więcej, rodzinny biznes jest szansą nie tylko na polepszenie jakości życia najbliższych Ci osób, ale często zabezpiecza przyszłość Twoich dzieci, a nierzadko również i wnuków. Czym jest firma rodzinna, co ją wyróżnia na rynku i dlaczego franczyza pomaga w jej prowadzeniu? Przeczytaj artykuł i sprawdź.

Firma rodzinna - definicja

Firma rodzinna to zarejestrowany w CEIDG podmiot gospodarczy, spełniający następujące warunki:

  • pracują w nim co najmniej dwie osoby z jednej rodziny,
  • ponad połowa kapitału firmy należy do rodziny.

Warto wiedzieć, że nie we wszystkich krajach firma rodzinna jest rozpoznawalnym prawnie podmiotem, nadającym jej odrębnego charakteru.

Firma rodzinna - definicja

Czym wyróżnia się polska firma rodzinna?

Co wyróżnia polską firmę rodzinną od klasycznych przedsiębiorstw? Bez wątpienia jest to przenikanie się spraw prywatnych z biznesowymi, co nadaje zarządzaniu firmą emocjonalnego, bardziej osobistego charakteru. Często oznacza to większe zaangażowanie — w końcu od Twoich działań zależy los nie tylko Twój, ale też przyszłości Twojej rodziny.

Kultura organizacyjna firmy rodzi się zwykle w oparciu o wartości wyniesione z domu rodzinnego, co pozwala nadać jej bardziej indywidualnego, mniej korporacyjnego charakteru.

Taka forma działalności może mieć też swoje wady — awanse w przedsiębiorstwie często dyktowane są więziami rodzinnymi, a niekoniecznie posiadanymi kompetencjami. Kolejnym potencjalnym minusem jest to, że hierarchia rodzinna może zaburzać hierarchię przedsiębiorstwa, a konflikt na temat wizji co do rozwoju firmy może być trudniejszy do rozwiązania, niż w przypadku tradycyjnych działalności gospodarczych.

 

W jaki sposób franczyza pomaga w prowadzeniu firmy rodzinnej w Polsce?

Jeden z największych problemów, z jakimi mierzą się firmy rodzinne, to odmienne poglądy na temat wizji i ścieżki jej rozwoju. Franczyza znacznie zmniejsza ten problem — to zbiór gotowych i sprawdzonych reguł. Aby odnieść sukces, zazwyczaj wystarczy konsekwentnie ich przestrzegać.

Ograniczona decyzyjność właścicieli franczyzowej firmy rodzinnej pozwala uniknąć wewnętrznych konfliktów i czerpać z tej formy prowadzenia działalności głównie korzyści.

Ponadto Lewiatan wspiera rodzinne firmy w procesie sukcesji, czyli przekazaniu własności innemu, zwykle młodszemu członkowi rodziny,  która bez zewnętrznej pomocy, często okazuję się dużym wyzwaniem.

Czytaj więcej: Sukcesja w firmie rodzinnej

Czy firma rodzinna jest opłacalnym biznesem?

Czy firma rodzinna jest opłacalnym biznesem?

W firmie rodzinnej członkowie rodziny wykonują swoją pracę tak, jakby dbali o swoją własną firmę, co oznacza większe zaangażowanie, oddanie i lojalność, niż ta, której można spodziewać się od niespokrewnionych pracowników. Sprzyja to poczuciu jedności oraz budowania wspólnego dobra, pozwalając na stworzenie korzystnej kultury wewnętrznej, która pomaga w rozwoju firmy, dając jej przewagę nad konkurencją.

Brak wyraźnej granicy między życiem rodzinnym a zawodowym niesie za sobą również wiele ryzyk. O tym, czy taka forma działalności okaże się bardziej opłacalna od tradycyjnej, często zdecyduje umiejętność znajdywania kompromisów i rozwiązywania wewnętrznych konfliktów

Podsumowanie

Czy firma rodzinna to rozwiązanie dla Ciebie? Z pewnością jest to szansa na zabezpieczenie przyszłości nie tylko swojej, ale także przyszłych pokoleń. Decydując się na to rozwiązanie, rozważ jednak dokładnie zarówno jego wady, jak i zalety. Zastanów się, czy Twoja rodzina będzie potrafiła zachować zdrową relację oraz formę komunikacji w przypadku wspólnego prowadzenia działalności.