Nastroje konsumenckie – jak wpływają na prowadzenie sklepu?
Spis treści:
Metody na zyskanie przewagi w ekonomicznie niepewnych czasach
Właściciele sklepów muszą brać pod uwagę wiele czynników, które wpływają na sukces w branży. Jednym z ważniejszych są nastroje konsumenckie, oddziałujące na sposób prowadzenia sklepu i podejście do obsługi klienta.
Nastroje konsumenckie w 2022
Początek 2022 roku nie przyniósł dobrych wiadomości. Jak wynika z opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny raportu “Koniunktura Konsumencka – styczeń 2022”, pierwszy miesiąc nowego roku był kolejnym, w którym wskaźnik nastrojów konsumenckich miał tendencję zniżkową. Spadek dotyczy oceny zarówno obecnej, jak i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz sytuacji ekonomicznej kraju. W porównaniu do grudnia 2021, o blisko 7% spadł bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej. Oceniono również skłonność do kupowania w najbliższych miesiącach – w tym przypadku wskaźnik był niższy o ponad 19% w stosunku do ubiegłego miesiąca. Pozytywną informacją jest jednak wzrost o niemal 6 % wskaźnika dotyczącego oceny możliwości zakupowych.
Powody negatywnych nastrojów konsumenckich
Negatywne nastroje konsumenckie wynikają głównie z obaw konsumentów o sytuację ekonomiczną, zarówno indywidualną, jak i krajową. Stale rosnąca inflacja oraz liczne, niejasne zmiany w prawie podatkowym i prawie pracy skutkują poczuciem niepewności. Dodatkowo sytuację pogarsza pandemia koronawirusa, którą blisko 80% społeczeństwa wskazuje jako powód obniżenia swoich możliwości ekonomicznych. Prowadzenie własnego biznesu w obliczu takich okoliczności wymaga od właścicieli firm kreatywności i poprawy poziomu obsługi klienta. Coraz bardziej liczy się nie tylko pozyskiwanie nowych odbiorców, ale również utrzymanie tych, którzy już zaufali marce i stale do niej wracają.
Jak poprawić nastroje konsumenckie?
Zarówno nowi, jak i obecni klienci sklepów zwracają uwagę na jakość – to ona jest elementem, który może zaważyć na decyzji o skorzystaniu z oferty. Jakość nie oznacza jedynie jakości produktów, ale również jakość obsługi, a także dobre, ogólne doświadczenia, jakie oferuje im sklep oraz dana marka. Przedsiębiorcy powinni więc konstruktywnie podchodzić do każdego aspektu prowadzenia firmy i umiejętnie wykorzystywać dostępne materiały reklamowe, aby wskazywać, jakich korzyści może spodziewać się klient po dokonaniu zakupów. Klientów przyciąga możliwość zaoszczędzenia na zakupach i zadowalająca obsługa klienta, dlatego w sklepach Lewiatan wprowadzono nie tylko promocje na interesujące ich grupy artykułów, ale również program lojalnościowy, pozwalający uzyskać dodatkowe zniżki oraz zachęcający klientów do powracania do tej samej sieci sklepów, zamiast wybierania konkurencji. Co w tej sytuacji może zrobić franczyzobiorca? Dopełnić wszelkich starań, aby klient miał świadomość korzyści wynikających z zakupu w placówce. Odpowiednia ekspozycja materiałów reklamowych, bezpośrednie informowanie klientów o kluczowych promocjach, a także o programie lojalnościowym oraz powiązanej z nim aplikacji. Warto aktywnie zachęcać do korzystania z tych rozwiązań, zachęcanie to jednak nigdy nie powinno stawać się nachalne.
Zobacz także: Programy lojalnościowe w sklepie franczyzowym
Trendy w obsłudze klienta
Współczesny konsument ma coraz wyższe wymagania w stosunku do procesu dokonywania zakupów oraz jakości obsługi klienta. Twoi pracownicy powinni aktywnie oferować pomoc klientom, wspierając ich w znalezieniu interesujących produktów. Ważne przy tym jest jednak zachowanie umiaru – wielu klientów ceni sobie samodzielność, a próba okazania pomocy nie może być nachalna. Liczy się także przyjazna atmosfera – klient chętnie wróci do sklepu, w którym uzyskał oczekiwaną pomoc, a obsługa była uprzejma i życzliwa.
Czytaj więcej: Jak skutecznie komunikować się z klientem we franczyzie?
Coraz większy nacisk kładzie się również na samoobsługę. Oferowane w tym kontekście rozwiązania powinny być jednak proste i intuicyjne; nie mogą wydłużać zakupów lub powodować dodatkowych problemów. Z dobrym odbiorem wśród konsumentów spotkały się kasy samoobsługowe, dzięki którym zmniejszają się kolejki do tradycyjnych kas, a klienci mogą szybko zapłacić za produkty z koszyka. Zarówno właściciel, jak i obsługa sklepu powinni więc aktywnie zachęcać klientów do korzystania z kas samoobsługowych, jednocześnie oferując pomoc w sytuacjach, w który pojawią się kłopoty. Zadaniem obsługi jest także wyjaśnienie wątpliwości dotyczących korzystania z aplikacji, pamiętaj więc, aby odpowiednio wyszkolić swoich pracowników i poinformować ich, że wspieranie klientów należy do ich obowiązków.
Podsumowanie
Sprawnie zorganizowana obsługa klienta oraz jakość oferowanych produktów i usług to dwa filary sukcesu współczesnych sklepów. Mądrze wykorzystując możliwości oferowane przez rynek, można w prosty sposób zmienić negatywne nastroje konsumentów.