Rodzaje franczyzy – który jest najkorzystniejszy?
Spis treści:
Franczyza w Polsce jako sprawdzony sposób na biznes
Chcesz prowadzić biznes, ale nie masz na niego pomysłu? To problem wielu osób, które planują pracę na własny rachunek. Rozwiązaniem jest franczyza, czyli działalność pod szyldem znanej marki.
Rodzaje franczyzy - kryteria podziału
Prowadzenie firmy na licencji franczyzowej jest jednym z pewniejszych rozwiązań na rozwinięcie własnego biznesu. Marka, pod szyldem której pracujesz, daje Ci potrzebne know-how, którego skuteczność została potwierdzona na setkach innych placówek, a Ty wykorzystujesz je do bieżącej działalności. Nie każda franczyza działa jednak tak samo – ten model biznesowy można podzielić ze względu na typ działalności, rodzaj know-how przekazywanego przez franczyzodawców oraz organizację systemu franczyzowego.
Czytaj więcej: Pierwszy kontakt z franczyzodawcą – pakiet franczyzowy i know-how marki
Jakie są rodzaje franczyzy w Polsce?
Podział ze względu na rodzaj franczyzy obejmuje franczyzę dystrybucyjną i usługową.
Franczyza dystrybucyjna
Nazywa się ją również franczyzą handlową. To bardzo często spotykany model franczyzy, w którym franczyzobiorca sprzedaje towar przekazany przez franczyzodawcę. Produkty mogą być zarówno odkupione, jak i przekazane w depozyt – wówczas franczyzobiorca jest pośrednikiem między klientem a rzeczywistym sprzedawcą, czyli franczyzodawcą. W ten sposób działają m.in. sieci obuwnicze i odzieżowe, apteki, stacje paliw lub sklepy spożywcze.
Franczyza usługowa
To model wykorzystywany często przez banki, restauracje, kawiarnie lub firmy ubezpieczeniowe. Franczyzobiorca otrzymuje od franczyzodawcy zarówno prawo do korzystania z logo oraz nazwy marki, jak i wsparcie w organizacji lokalu usługowego lub dostęp do procedur, technologii i najlepszego, sprawdzonego sposobu świadczenia konkretnych usług.
Inny podział franczyzy został stworzony w oparciu o rodzaj know-how przekazywanego franczyzobiorcy przez franczyzodawcę.
Franczyza dystrybucji produktu
To stosunkowo prosty model prowadzenia biznesu, w którym franczyzodawca nie przekazuje franczyzobiorcy wiedzy dotyczącej strategii sprzedażowych lub planów marketingowych. Relacja opiera się więc na klasycznych stosunkach sprzedawca – kupujący.
Franczyza koncepcji działalności
Ten rodzaj franczyzy zakłada, że franczyzobiorca powinien znać nie tylko produkty, jakie ma sprzedawać, ale również filozofię marki, jej model prowadzenia biznesu, system procedur i strategie sprzedażowe. Franczyzodawca przekazuje więc pełne know-how swojej marki.
Ostatni podział stworzono na podstawie organizacji systemu pracy.
Franczyza bezpośrednia
Franczyzodawca sam zawiera umowę z franczyzobiorcą, kontroluje go i wspiera w prowadzeniu biznesu. Takiej franczyzy udziela marka Lewiatan.
Franczyza wielokrotna
W tym modelu franczyzobiorca prowadzi więcej niż jeden punkt franczyzowy, najczęściej ograniczając się do określonego terytorium np. województwa. W umowie zawarte są często zapisy, które zobowiązują franczyzobiorcę do otworzenia konkretnej ilości sklepów w wyznaczonym czasie.
Masterfranczyza
Nazywana również subfranczyzą. Daje franczyzobiorcy jeszcze większe możliwości niż franczyza wielokrotna. Franczyzobiorca przejmuje część obowiązków od franczyzodawcy, jednocześnie zyskując znacznie większą swobodę działania, np. może sugerować zmiany w umowie franczyzowej lub w działaniu całej marki na danym terytorium. W ten sposób pracują głównie sieci międzynarodowe, a teren obejmuje całe państwo.
Przedstawicielstwo regionalne
Franczyzodawca zatrudnia przedstawicieli regionalnych. Ich zadaniem jest wyszukiwanie kolejnych franczyzobiorców.
Jaki rodzaj franczyzy opłaca się najbardziej?
Franczyza w Polsce rozwija się doskonale, a każdy, kto chce otworzyć swój biznes na licencji franczyzowej, ma wiele możliwości do wyboru. Nie wszystkie są jednak opłacalne. Przede wszystkim, warto szukać franczyzodawców, którzy oprócz know-how i oprawy wizualnej, oferują również wsparcie w prowadzeniu biznesu oraz przyciągający klientów, sprawdzony model biznesowy. Liczy się również dostęp do tanich ofert od dostawców produktów i usług oraz wsparcie marketingowe, a także sprzedażowe. Na to wszystko można liczyć u franczyzodawców, którzy funkcjonują w sieci. W tym przypadku zyskujesz już na początku, ponieważ otrzymujesz dostęp do ofert, na które nie mógłbyś liczyć jako niezależny sprzedawca.
Czym kierować się przy wyborze franczyzy?
Wybór odpowiedniej franczyzy jest kluczowy dla osiągnięcia założonych celów prowadzenia biznesu. Podejmując decyzję, warto zwrócić uwagę na rozpoznawalność marki na rynku oraz na to, jak jest postrzegana przez klientów i jakie produkty oferuje. Możesz zadać sobie pytanie – czy sam skorzystałbyś z oferty tej marki? Jeśli tego nie wiesz, zostań jej klientem i sam sprawdź jakość produktów oraz usług, które później będziesz sprzedawać. Bardzo ważny jest również zakres wsparcia, jakiego udziela franczyzodawca. Unikaj firm, które nie oferują modelu biznesowego, materiałów marketingowych czy stałego doradztwa, a jedynie licencję na korzystanie z logo i know-how. Nie zapomnij o formalnościach – dokładnie przeczytaj umowę franczyzową i działaj zgodnie z zawartymi w niej wytycznymi.
Podsumowanie
Teraz, kiedy znasz już rodzaje franczyzy i wiesz, na czym polega ten model biznesu, możesz wybrać odpowiedniego dla Ciebie franczyzodawcę. Prowadzenie własnej firmy nie wymaga tutaj pomysłu – możesz go kupić i w krótkim czasie cieszyć się z efektów swojej pracy.