Franczyza - wady i zalety

Z czym wiąże się biznes oparty o franczyzę – zalety i wady

Spis treści:
  1. Wstęp
  2. Jakie są zalety franczyzy?
  3. Jakie są wady franczyzy?
  4. Czy franczyza w Polsce się opłaca?
  5. Własna marka czy franczyza - co wybrać?

Wstęp

Prowadzenie firmy w modelu franczyzowym to sprawdzone rozwiązanie i gotowy pomysł na dochodowy biznes. Stanowi idealne rozwiązanie, jeśli chcemy zminimalizować ryzyko niepowodzenia lub jeśli po prostu nie mamy pomysłu na własną działalność.

Istnieje wiele rodzajów franczyzy – każdy charakteryzuje się innymi wymaganiami, które należy spełnić. Jednak wszystkie rodzaje posiadają podobne zalety i wady.

Jakie są zalety franczyzy?

Biznes w modelu franczyzowym ma wiele zalet, o których otwarcie mówią nie tylko sieci franczyzowe, ale również franczyzobiorcy, którzy znają temat z własnego doświadczenia. Oto niektóre z nich:

Biznes pod szyldem znanej marki

Prowadzenie działalności pod znanym szyldem to niezwykłe ułatwienie, szczególnie na starcie.

Konsumenci kojarzą lub znają markę i są bardziej skłonni skorzystać z jej oferty bądź usług. Zapewnia to lepszy start marketingowy, co w dłuższej perspektywie czasu przekłada się również na zaoszczędzone pieniądze.

Wsparcie od sieci na starcie w postaci know-how

Sposób, w jaki działa firma, aby odniosła sukces, czyli tzw. know-how, to cenna wiedza.

Najczęściej, aby ją zdobyć należy przejść bardzo długą drogę oraz niestety popełnić mnóstwo błędów. Franczyza pozwala uniknąć metody prób i błędów oraz zyskać na czasie. Dostajemy gotowe rozwiązanie, które widzimy, że się sprawdza i zyskujemy wiedzę potrzebną do wystartowania z biznesem. Na późniejszych etapach mamy również możliwość wymiany doświadczeń z innymi franczyzobiorcami.

Prowadzenie sprawdzonego biznesu

Franczyza daje możliwość prowadzenia biznesu w oparciu o model, który został sprawdzony przez setki, a nawet tysiące osób. Warto wybierać sieci franczyzowe, które istnieją od kilkunastu lat – dzięki temu zyskujemy pewność, że dany model franczyzowy faktycznie się sprawdza.

Niewielkie ryzyko porażki

Wybierając franczyzę, minimalizujemy ryzyko niepowodzenia. Dostajemy nie tylko gotowy pomysł, ale również standardy i wytyczne, które należy spełnić, aby z powodzeniem prowadzić i rozwijać biznes. Następnie, na każdym etapie, franczyzodawca zapewnia wsparcie merytoryczne, marketingowe, itp., co daje poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu przy każdej trudności możemy się zwrócić do franczyzodawcy.

Efekt skali

Zakładając biznes w modelu franczyzowym, uzyskujemy także korzystniejsze warunki współpracy z kontrahentami i dostawcami. Przykładowo, jeśli chcemy prowadzić sklep w systemie franczyzy, to na start dostajemy dostęp do preferencyjnych cen zakupowych. Działając w pojedynkę, wypracowanie takich atutów jest wręcz niemożliwe na początku biznesowej drogi.

Jakie są wady franczyzy?

Jak każdy model biznesowy franczyza również posiada wady. Jednak większości z nich da się uniknąć, jeśli wybierzemy odpowiedniego franczyzodawcę.

Wizerunek franczyzodawcy wpływa na wizerunek franczyzobiorcy

Odpowiedzialność zbiorowa może być zarówno wadą, jak i zaletą. Z jednej strony sukces jednego franczyzobiorcy pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Z drugiej strony, jeśli jeden franczyzobiorca popełni błąd, to konsument zapamięta go jako całą markę, a nie jednostkę.

Ograniczona możliwość wdrażania własnych pomysłów

Sieć franczyzowa narzuca swoje standardy i zasady. Każdy pomysł, który z nimi koliduje, nie będzie mógł zostać zrealizowany. Oczywiście to, ile swobody dostaniemy w realizowaniu własnych pomysłów na rozwój biznesu, zależy od konkretnego franczyzodawcy. Na rynku są sieci, które charakteryzuje skupienie się na aktywnym wspieraniu, a nie ograniczaniu.

Opłaty franczyzowe

Jako że franczyzodawca zapewnia pełne wsparcie w prowadzeniu biznesu pod swoim szyldem, to pobiera opłaty franczyzowe – zarówno wstępne, jak i okresowe. Wysokość opłat jest uzależniona od konkretnej oferty sieci franczyzowej oraz rodzaju działalności, jakiej chcemy się podjąć.

Kontrole ze strony franczyzodawcy

Franczyzodawca jest uprawniony do przeprowadzania regularnych kontroli franczyzobiorcy. Najczęściej sprawdzane jest wywiązywanie się z warunków umowy oraz stosowanie wyznaczonych standardów. W przypadku niespełniania obligatoryjnych wymogów może nawet dojść do rozwiązania umowy. Ma to jednak na celu eliminowanie franczyzobiorców, którzy mogliby negatywnie wpłynąć na wizerunek marki.

Czy franczyza w Polsce się opłaca?

Franczyza w Polsce jest bardzo opłacalna. Przed podjęciem decyzji warto zapoznać się z szeroką ofertą sieci franczyzowych i wybrać sprawdzonego franczyzodawcę. Kluczem do sukcesu jest dobór odpowiednich warunków franczyzowych, abyśmy czuli się swobodnie, prowadząc biznes. Ważne, aby sieć franczyzowa istniała już od kilku, a najlepiej kilkunastu lat. Dzięki temu zyskamy pewność, że ten model i rozwiązania, jakie za nim idą, są faktycznie sprawdzone i działają.

Franczyza to doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie mają pomysłu na własny biznes, a chciałyby go prowadzić, jak również dla tych, którzy chcą założyć coś własnego z jak najmniejszym ryzykiem porażki.

Własna marka czy franczyza - co wybrać?

Budowanie firmy od zera to nie lada wyzwanie. Dobierając odpowiedniego i sprawdzonego franczyzodawcę, nie musimy rezygnować z rozwijania własnych pomysłów. Solidne sieci franczyzowe dają możliwość samodzielnego realizowania się, zapewniając jednocześnie niezbędne wsparcie na każdym etapie prowadzenia biznesu pod ich szyldem. Analizując zalety i wady modelu franczyzowego, dostrzegamy, że dobre strony zdecydowanie przeważają.