Działania marketingowe i reklamowe we franczyzie

Działania marketingowe i reklamowe we franczyzie

Spis treści:
  1. Marketing we franczyzie - jak promować swoją działalność?
  2. Reklama we franczyzie - czy wszystkim zajmie się centrala?
  3. Marketing we franczyzie - co jest ważne?
  4. Marketing sklepu franczyzowego w praktyce
  5. Co możesz zrobić jako franczyzobiorca?
  6. Podsumowanie

Marketing we franczyzie - jak promować swoją działalność?

Rozważając zostanie franczyzobiorcą, być może zastanawiasz się, jakie działania marketingowe powinieneś podjąć, aby przyciągnąć klientów do swojej placówki?

Decydując się na franczyzę, nie musisz się o to martwić, bo to marka franczyzodawcy zajmuje się reklamowaniem Twojego sklepu, podejmując zarówno działania lokalne, jak i centralne. Jak dokładnie to działa?

Reklama we franczyzie - czy wszystkim zajmie się centrala?

Otwierając sklep franczyzowy, decydujesz się na otwarcie placówki pod szyldem znanej i cenionej marki. To ona będzie podejmować regularne działania marketingowe, inwestując zarówno w marketing lokalny, jak i centralny – budując korzystny wizerunek i dbając o napływ klientów.

Nie jest od Ciebie wymagana inwestycja w marketing, ani też umiejętność prowadzenia samodzielnych działań marketingowych. Zazwyczaj takie działania są po prostu niewskazane.
W przypadku, gdyby reklama wykonana na własną rękę okazała się niespójna z wizerunkiem franczyzodawcy, miałaby ona niekorzystny wpływ nie tylko na postrzeganie danej placówki, ale też i całej marki.

Marketing we franczyzie - co jest ważne?

Każda silna marka posiada swój jasno określony wizerunek oraz wytyczne,  jak ten wizerunek budować i utrzymywać. Dotyczy to zarówno języka wizualnego, czyli tego, jak wyglądają wszelkie materiały reklamowe, a także ogólnego języka komunikacji oraz emocji, które są kojarzone z daną marką. Kluczem do budowania marki jest zachowanie spójności.

Działania marketingowe, które nie są zgodne z przyjętymi wytycznymi, wiążą się z dużym ryzykiem osłabienia wizerunku marki. Nieumiejętnie prowadzone działania marketingowe w niektórych przypadkach mogą doprowadzić do urażenia odbiorców i kryzysu— pewnie sam kojarzysz wiele takich przypadków z social mediów.

Dlatego wszelkie podejmowane przez markę działania marketingowe są realizowane przez wewnętrzny dział marketingu, a przed trafieniem do obiegu, muszą zostać zaakceptowane przez osobę decyzyjną.

Marketing sklepu franczyzowego w praktyce

Otwierając sklep franczyzowy, możesz mieć pewność, że jego marketingiem będzie zajmować się zespół specjalistów, prowadzący skuteczne działania zarówno na szczeblu centralnym jak i lokalnym.

Decydując się na franczyzę, w pakiecie otrzymujesz po prostu działający odgórnie dział marketingu, nieustannie dbający o odpowiednią ekspozycję marki oraz Twojego sklepu!

Co możesz zrobić jako franczyzobiorca?

Pamiętaj, że nawet nie podejmując niezależnych działań marketingowych, wciąż masz bardzo duży wpływ na postrzeganie zarówno Twojej placówki, jak i marki jako całości. Oto działania wizerunkowe, które możesz (i powinieneś!) podejmować we własnym zakresie.

Dbanie o czysty i schludny wygląd placówki

Otwierając sklep franczyzowy, dostaniesz odpowiednie jego wyposażenie, wizualnie i funkcjonalnie zgodne z wytycznymi marki. Ostateczny odbiór placówki przez klienta zależy jednak od Ciebie — chętniej będą oni wracać do miejsca czystego i zadbanego. Pamiętaj, że liczy się to, jak Twój sklep wygląda zarówno wewnątrz, jak i z zewnątrz.

Wysoka jakość obsługi klienta

Każda marka ma gotowy zestaw wymogów i zaleceń co do obsługi klienta, będący zbiorem najlepszych praktyk, stworzonym w oparciu o wiedzę i doświadczenie specjalistów. To jednak do Ciebie należy upewnienie się, że Twoi pracownicy faktycznie będą się do tych wymogów stosować. Oczekiwania klientów w tym zakresie są bardzo wysokie, a niesympatyczna i niezbyt pomocna obsługa z całą pewnością odbije się negatywnie na Twojej sprzedaży.

Zadbanie o odpowiednią ekspozycję materiałów reklamowych dostarczonych przez markę

Marka zapewni Ci wiele materiałów reklamowych, których celem jest zwiększenie sprzedaży i zachęcenie klientów do odwiedzania Twojej placówki. Należą do nich na przykład gazetki promocyjne lub plakaty informujące o aktualnych zniżkach. Zadbaj o to, aby były one łatwo widoczne i dostępne dla klientów!

Informowanie klientów o programie lojalnościowym

Franczyza, którą wybrałeś, prawdopodobnie ma własny program lojalnościowy. Klienci biorący w nim udział będą chętniej powracać do Twojej placówki, dlatego ważne jest, aby Twoi pracownicy aktywnie informowali o nim kupujących.

Podsumowanie

Decydując się na franczyzę, nie musisz zajmować się jednym z najtrudniejszych aspektów prowadzenia działalności — marketingiem. Działania reklamowe budujące markę będą podejmować doskonale przeszkoleni specjaliści.

Pamiętaj jednak, że nawet nie podejmując bezpośrednich działań marketingowych, Twoje decyzje wciąż mają duży wpływ na wizerunek, zarówno Twojej placówki, jak i całej marki.